Inspirerend boek; Fitness bijbel voor vrouwen
Boek review door FortyFab.nl : Fitness bijbel voor vrouwen door Marije de Vries.

Enkele maanden geleden kwam er op Facebook een pagina van Marije de Vries voorbij, zoals gebruikelijk voorgesteld op basis van mijn interesses. Inderdaad, deze inspirerende, krachtige en prachtige dame bleek een “lifestyle”  boek te hebben geschreven “Fitness bijbel voor vrouwen”. Het zou gaan over voeding-beweging en ontspanning. Daar ben ik mateloos in geïnteresseerd, dat had Facebook goed in de smiezen!

FBVV

Even over in Nederland heb ik het boek direct besteld en meegenomen in mijn koffertje. Direct nadat ik begon met lezen werd ik gepakt door de fijne no-nonsense schrijfstijl, de grappige tekeningetjes en de boodschap van Marije. Heel in het kort: Je word middels testjes, opdrachten, recepten, week menu’s en beweegschema’s begeleidt door een transformatie naar een optimale lifestyle. Dat betekent in de praktijk dat zij je in de verschillende hoofdstukken stapje voor stapje wijzer maakt over voeding, het nut van bewegen, maar ook van ontspanning en dat diëten niet werkt. Heey, now we are talking! Het gaat over het ontdekken van een lifestyle die niet trendy is, maar op jouw lijf is geschreven (je doet dat namelijk zelf!), zodat je een gezonde manier van leven aanleert die puur genieten is. Dit alles met het principe Kennis=Resultaat=Motivatie.  Marije gelooft sterk in de theorie dat kennis resultaat mogelijk maakt en dat het bereikte resultaat ervoor zorgt dat je gemotiveerd bent. Dat geldt voor alles in het leven; zonder kennis geen resultaat en zonder resultaat geen motivatie. Ik was om!

Stappenplan

In een stappenplan van 6 weken begint ze deze wonderschone taak je te helpen tot het creëren van de best mogelijke versie van jezelf, echt samen! Geen vervelende lijstjes wat je MOET eten (al is er voor de twijfelkonten onder ons wel een weekschema opgenomen), maar dankzij haar duidelijke uitleg denk je wel even lekker na voor je die tompouce naar binnen schuift! Ook prettig; ze neemt in het plan 2 “flex momenten” op,  dagdelen waarin je dus even het boek en zijn adviezen mag loslaten en lekker mag genieten. Vond ik helemaal geweldig, de eerste 2 weken! Inmiddels ben ik een week of 6 verder, inclusief een vakantie in Sri Lanka en op de Malediven, geniet ik met volle teugen en zijn mijn  “flex momenten” niets anders dan de avonden waarop ik wijn drink. Voor de rest valt er niets te flexen, want ik voel me veel en veel beter zonder wat ik voorheen “zondigen” noemde. Ook dat legt Marije uit. Als je “verboden voedsel” gaat eten creëer je daarmee weerstand en stress in je lijf. Precies datgene wat je niet wilt.

Verandering

Wat heb ik dan veranderd? ik at heel bewust, telde keurig mijn calorietjes en deed regelmatig aan sport. Dankzij het boek ben ik wat beter gaan nadenken over het aantal glazen wijn dat ik per week nuttigde, dat waren er toch wel 2 per dag en dat paste ook prima in mijn menu, want die calorieën hield ik bewust over. Nu weet ik dat dit mijn lijf weinig goed doet, het kan namelijk niks met die calorieën, maar de alcohol richt wel degelijk schade aan.   Ik drink nu dus 2 keer per week een glas of 2 wijn (3 als het erg gezellig is) en dat is meestal in het weekend. Verder ben ik gestopt de calorieën te tellen. Dat was best even een dingetje voor deze controlfreak, ik dacht ook echt dat ik direct kilo’s aan zou gaan komen. Marije vindt dat je beter niet kan wegen, maar een kledingstuk uit moet kiezen wat je paste toen je op je ideale gewicht zat. Ik heb nog een spijkerbroek van toen ik in China woonde, een belachelijk dieet volgde en 3 keer per week acupunctuur toepaste om af te vallen…….. en 58 kilo woog. (wel wijn dronk!, maar dat terzijde)  Goed, ik eet dus zo gezond en onbewerkt mogelijk en ga pakjes en zakjes uit de weg. Dat is hier makkelijk, want die kruidenmixen waar ik zo dol op ben verkopen ze toch niet in Thailand. Ik eet dus feitelijk meer dan eerst maar nog een tikkeltje gezonder. En ik sport volgens het advies van Marije:

  • 1x per week een intensieve cardio training van 30-60 minuten (hieronder vallen Bodyattack, Spinning, Steps, hardlopen en zwemmen), ik zwem of ga op de stairmaster bij gebrek aan sportschool.
  • 1x per week 30-60 minuten kracht training (Bodypump, fitness maar ook bodybalance, pilates en yoga) ik doe die laatste twee.
  • elke dag matig intensief bewegen, minimaal 30 minuten, maar liever een uur. (wandelen, schoonmaken, naar je werk fietsen, tuinieren, schoonmaken etc.) ik zwem elke dag, dus die 30 min. heb ik al te pakken en na het eten wandel ik met mijn lief een half uur hier op de compound. We lopen wel in een stevig tempo (6 km/uur) en nemen zo lekker de dag samen door!

Al met al heb ik niet eens zo veel veranderd , maar ik voel me top en jawel! na 3 weken paste ik in mijn “China broek”! Holladijee! Op vakantie een beetje aangekomen, dan drinken we namelijk wel elke dag wijn en eten we ietsje te veel, maar vanochtend paste ik weer moeiteloos in mijn broekie!

Overgangsverschijnselen

Wat misschien nog wel een grotere winst is, is dat met deze lifestyle mijn moodswings door de overgang veel minder zijn geworden. De regelmaat van het sporten doet me goed en ik voel me energieker en slaap meestal beter.  Nog een belangrijke reden dus waarom ik dit boek met jullie wil delen.

Fitter Nederland

Marije de Vries is echt een “chick on a mission” en probeert samen met haar team Nederland gezonder en fitter te krijgen. Ze is enorm actief in de media en wordt veel gevraagd om over haar missie te schrijven. Kijk ook eens op haar websites fitter nederland en fitness bijbel, je vind hier ook schema’s en lijstjes die je kunnen helpen je doel, de best mogelijke versie van jezelf, te bereiken.

Ps: er is nu ook een Fitness bijbel voor mannen!

About